Selasa, 13 April 2010

MENCINTAI ALLAH dan RASUL

Kita bersyukur kepada ALLAH swt..yang telah memberikan kita nafas baru untuk sama2 kita membaca artikel ini. Didalam kita mengahadapi kewajiban membaiki hal-hal ibadah sholat dan lain-lain kewajiban, tentunya setiap kita itu akan dapat membentuk jiwa yang teguh lagi suci dan kita akan sentiasa mendapat perlindungan Allah SWT, kerana dengan bersholat kita bertakbir membesarkan Allah. Kita akan mengucapkan apa yang hanya diucapkan oleh Allah swt serta menurut panduan-panduan dari Rasulullah SWT, bukan hanya ciptaan atau rekaan kita semata-mata. Orang yang bersolat menurut Sunnah Rasulullah SAW itu tidak gentar apa yang didepannya kalau ia dalam menjalani perintah Allah SWT.

Pengikut-pengikut Sunnah memang sentiasa membincangkan serta mengingati membincangkan serta mengingati bahawa tiap-tiap Bid'ah itu adalah sesat dan tiap2 sesat itu neraka tempatnya. Ini dapat dimulakan dengan memerhatikan serta menjauhi segala rekaan2 dalam perkara2 ibadat. Tiap2 orang mesti menjauhi diri dari penyelewengan dalam ibadat kerana ibadat adalah alat2 untuk kita mendapat keredhaan Allah SWT serta untuk mendapatkan taubat dari Allah SWT. Oleh itu berawas dan berhati2lah supaya tidak ada tambahan dan pengurangan dalam Ibadat.

Oleh itu hendaklah kita meneliti sholat yang kita lakukan (bacaan2 dalam sholat, cara ruku', cara sujud dan lain2) dengan memerhatikanAl-Quran dan disokong oleh Hadith2 Shahih, bukannya menurut hawa nafsu sendiri atau turun temurun dari nenek moyang. Hendaklah kita bersungguh2 dan tidak merasa jemu mengajak orang kepada mempelajarai Al-Quran dan Sunnah Rasul, sesungguhnya Agama Islam itu pada mulanya dagang dan akan kembali dagang semula. Ilmu Sunnah sekarang ini sudah tersebar kemerata-rata, maka berusahalah kita mendatangi bukannya didatangi Sunnah itu. Sesungguhnya begitulah keadaannya orang2 yang mencintai Allah dan Rasulnya

INSYAALLAH. AMIN

Kuliah Subuh dMIS
Peninggalan HASHIM GHANI.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Al-Miezaan Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template