Khamis, 22 April 2010

MUJAHID - DAKWAH

Teringatlah saya ketika kami ditugaskan untuk salah satu aktiviti sebagai pelajar di MIS sewaktu menjadi pelajar kepada Almarhum Utz Hashim Ghani sekitar 80an, supaya keluar berdakwah disekitar perkampungan MIS (kami menggelarkan tempat itu ialah Kampung Kuala Cahaya), dengan tujuan dan harapan Guru untuk mengajar kami bagaimana akan berhadapan dengan masyarakat setelah ilmu Al-Quran penuh didada.

Malam itu tepat pada 10hbJanuary81 kelompok kami sedang gigih bertempur melawan arus hujan yang lebat dengan membawa bekal Al-Quran yang diTangan Kanan, dan Lampu Suluh diTangan Kiri untuk terus melangkahkan perjalanannya menuju kerumah Allahyarham Datuk Hj Hassan dengan tujuan ber Usrah dengan cara kekeluargaan.

Perkataan Mujahid menurut Ilmu Sharof : adalah bentuknya Fa'il, yakni orang -orang yang berjihad , dan Fi'il nya adalah JIHAD. Jihad dalam ertikata pengertiannya sangat luas, Jihad disini ialah maknanya memerangi hawa nafsu, sebab nafsu kita pada waktu hujan apalagi dimalam hari hawanya mahu saja menarik selimut untuk tidur. Tetapi kami semua tidak demikian, malah maju terus.. pantang mundur kerana untuk memenuhi panggilan Allah iaitu bertablig untuk menyeru dan menyampaikan seruan-seruan Allah dan RasulNya.

Sebagaimana yang telah Allah Firmankan dalam Surah Ali Imran ayat 110, bahawa kita ummat Islam adalah satu ummat yang baik bila dibandingkan dengan ummat yang bukan Islam, yang dijadikan oleh Allah swt untuk memberi contoh dan tauladan kepada semua manusia supaya berbuat baik dan menjauhi perbuatan yang jahat/mungkar, dan juga menyeru supaya manusia seluruhnya beriman kepada Tuhan Allah swt.

Iman kepada Allah, tidak hanya cukup dalam ucapan saja, tetapi kita berikrar dimulut yang dibenarkan dalam hati sanubari & diamalkan dengan perbuatan. Dalam menegakan Agama Allah, kita harus mempunyai bekal yakni bekalnya adalah IMAN, Iman kita harus Teguh, Mantap, Kuat dan jangan goyah walaupun kita dirintangi dengan hujan yang selebat2nya.

Jihad kita dalam menegakan Agama Allah belum seberapa bila dibandingkan dengan jihadnya para Mujahid-mujahid yang pernah memegang senjata melawan musuh2 Allah dengan dihujani peluru-peluru dan bedilan meriam/kereta kebal. Tetapi kita baru saja berjihad melawan hujan air, badan sudah gementar kedinginan, dan kaki, lutut serta ibu jari berat untuk melangkahkannya.

Sekian, Wassalam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Al-Miezaan Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template