Ahad, 7 Mac 2010

AL-QURAN PEMBIMBING UMMAT

Mengingati Kembali NostalgiaKu bersama
Allahyarham Ustaz Hashim Ghani

Allahyarham Ustaz Hashim Ghani Pemimpin pengajaran memahami Al-Quran yang mempunyai pelajar di Malaysia,Singapura, Sabah, Sarawak dan Brunai, memberi sokongan yang besar terhadap usaha yang besar terhadap usaha yang dijalankan oleh Tan Sri Haji Abdul Jalil Hassan,Pengarah Dakwah PERKIM(Ketika perjuangan Alyrhm dahulu) yang akan mengesahkan berbagai agama sesat dirantau ini, usaha ini harus diikut oleh para ulamak prograsif ditanah air ini.

Alyrhm Utz.Hashim telah menyarankan bahawa usaha ini harus dijalankan dengan pesat oleh semua pehak yang bertanggung jawab, kerana selama ini tanggungjawab itu amat dicuaikan sehinggga berbagai2 ilmu yang bukan Islam telah muncul dengan berterangan dalam negara ini. Apa yang perlu dijelaskan ialah semua aqidah yang sesat dan amalan sesat itu haruslah disampaikan oleh ahlinya.

Menurut Alyrhm, bahawa Agama yang benar ialah yang berdasar kepada pusaka peninggalan Rasulullah saw sahaja iaitu Al-Quran dan Al-Hadits kerana ini telah dijamin benarnya oleh Rasullah dalam banyak sabdanya yang sahih. Mereka yang berpedomankan Dua Pusaka Rasulullah ini dijamin tidak akan sesat selama2nya, tetapi Agama yang keluar dari Dua Dasar ini pasti akan sesat, maka semua agama sesat yang dipersoalkan selama ini adalah agama ciptaan orang2 jahil yang tidak mengenal Kitab Allah dan Sunnah Rasulnya.

Alyrhm juga memberitahu semua siswanya supaya menjauhi segala fahaman sesat ini, dan berusaha mempelajari isi kandungan Al-Quran yang lengkap dengan ilmu2nya, kerana banyak antara guru2 agama sesat itu mempermainkan ayat2 AlQuran dengan jahil, seperti mereka memahami sepotong ayat "wafianfusikum, apalaa tubsirun" mereka ertikan "bahawa Tuhan ada dalam diri kamu kenapa tidak kamu perhatikan" fahaman ini amat sesat, ilmu2 kajidiri dan kebatinan seperti ini amat banyak dipelajari secara diam2 oleh orang2 Islam dinegara ini.

Kepercayaan2 kebangkitan Imam Mahdi semakin meluas sekarang hingga mereka yang jahil itu cepat terpengaruh dengan seorang yang mendakwa dirinya Imam Mahdi, walhal Ulamak Hadits kebanyakannya memutuskan bahawa semua hadits yang berkaitan dengan kebangkitan Mahdi diakhir zaman itu adalah lemah semuanya, tidak dapat dipergangi, Kepercayaan itu sekarang amat mendalam, ada pula guru2 sesat mendakwahkan seorang Syeikh yang sekarang ghaib akan lahir tidak lama lagi sebagai Imam Mahdi.

Teringat lagi semasa Alyrhm memberi pandangan semasa hayatnya, Istilah Agama sesat itu haruslah pehak yang bertanggunjawab meneliti dengan hati2 , jangan pula mereka yang berpegang kepada AlQuran dan AlHadits yang dijamin Rasulullah itu pula dianggap sesat, ertinya pehak yang berpegang kepada Quran dan Sunnah dianggap sesat, ertinya pehak yang menuduh sesat itulah sebenarnya sesat, kerana matanya kabur untuk memahami tujuan Quran dan Sunnah Rasul.

Satu usaha untuk menghapuskan agama sesat ialah menyediakan pelajaran agama yang diambil dari pokok asalnya. Seperti yang dilakukan oleh kerajaan Saudi sekarang. Semua kitab2 lama yang berbau penjajah rohani hendaklah ditolak, ada banyak kitab2 yang tidak dapat difahami maksud dan ungkapannya, keterangan2 dan dalil2 yang diberikan banyak mengelirukan ilmu2 yang berbau Rafadhi dan Syiah banyak diamalkan, aqidah2 Syirik kotor bersarang dalam jiwa penganut Islam, mereka berTuhankan kepada bukit2 dan gunung2, kepada keramat2 jin dan wali2, ini perlu dibaiki.

Tentang penggunaan Tauliah yang diamalkan oleh semua Jabatan Agama sekarang sebenarnya sistem penjajah Kristian yang hendak menghalng kemunculan Islam, akibatnya bahawa Ilmu yang hak itu tertutup dan secara rahsia ilmu2 sesat yang keluar dari ajaran Allah dan Rasulnya berkembang dengan pesatnya. Pehak kerajaan harus mengkaji soal Tauliah ini dengan teliti, apa salahnya dibebaskan mereka mengeluarkan pendapatnya, tetapi adakan pengawasan tentang kesesatan yang dibawanya, Islam ini adalah agama Allah yang dipegangi Masyarakat, pehak kerajaan hanya menentukan garis yang harus diamalkan.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Al-Miezaan Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template