Selasa, 2 Mac 2010

MENGINGAT 28 TAHUN DAHULU

Dalam Kuthbah Iedil Adha tahun 1982 dahulu dihalaman Madrasah Ittiba Us Sunnah Kuala Pilah, Aly. Ustaz Hashim A. Ghani pernah menyarankan agar pihak berkuasa Agama di negara ini khususnya Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan dinegara merdeka ini meminda peraturannya kepada suatu peraturan yang luhur, supaya KEMERDEKAAN yang diperjuangkan oleh rakyat itu benar-benar dapat memberi keharmonian hidup beraqidah dan beribadah, bukan suatu himpitan dan paksaan. Peraturan beragama sekarang merupakan PERANGKAP untuk menjerat dan MENCEKEK leher rakyat yang sudah begitu banyak menjadi mangsanya.

Dalam Kuthbahnya Allahyarham memberitahu bahawa pihak Jabatan Agama Islam N. Sembilan melalui Kadhi Daerah Kuala Pilah, supaya kedudukan Jamaah As Sunnah di Madrasah Ittiba Us Sunnah disini dibongkar dan dihadapkan kemuka Undang-undang Syarak. Jamaah As Sunnah juga telah menyumbang bermati-matian bersama seluruh rakyat negara ini untuk mencapai kemerdekaan dan menyumbang jiwa raga untuk mengembang faham Islam yang murni terutama di Negeri Sembilan ini, tetapi rupanya jasa baik itu hancur menjadi debu.

Apa salahnya pihak kerajaan yang kami sama mengangkatnya semenjak 25 tahun yang lalu, merubah akta-akta yang menekan kebebasan beraqidah dan beribadat itu dipinda dan disesuaikan dengan jiwa Islam dan secucuk dengan seluruh keluarga Sunnah yang sudah tumbuh di Kuala Pilah ini sejak sebelum perang dunia kedua. Selanjutnya Allahyarham menyampaikan bahawa Keluarga Sunnah di Kuala Pilah bukan pendatang asing dan baru dinegeri ini, kita adalah rakyat asal Negeri Sembilan. Faham Qur'an-Hadits memang tidak asing disini, kita tidak pernah membuat kekacauan dan huru hara, dan mengapa soal dan kedudukan Jamaah As Sunnah ingin dibongkar dan diungkit-ungkit semula. Allahyarham menyebut bertapa malangnya ummat Islam kini disebab perbuatan pemimpin Islam sendiri, yang keluar dari ajaran Al-Qur'an dan Hadits.

Demikian petikan sebahagian Kuthbah Allahyarham Hashim A. Ghani tahun 1982 itu, yang berhubungkait dengan peristiwa MIS diserbu oleh JHEAINS dan menahan Penceramah Undangan Ustaz Fathul Bari berserta dengan 3 yang lain pada 28hb. Febuari yang lalu. Sebagai sebuah badan yang menjaga hal ehwal Agama Islam dinegeri ini, maka penampilan yang wajib ditonjolkan ialah ciri-ciri keIslaman seperti bersopan-santun, menghormati kawan dan lawan, beradab dan sebagainya. Tetapi sebaliknya berlaku ketika mereka menyerbu dan menceroboh MIS, mereka bertindak aggresif, kasar dan tidak sopan, menafikan hak individu yang berada di MIS dan melakukan apa sahaja dengan alasan mereka punya KUASA. Siapa yang mempersoalkan tindakan mereka akan diambil Kad Pengenalan. Mengerahkan anggota penguatkuasa JHEAINS bersama pasukan Polis dengan begitu ramai yang menjangkau hampir 70 orang memberikan implikasi buruk terhadap MIS kepada orang awam diluar, seolah-olah sedang berlaku operasi menangkap penjenayah paling ganas sedang dilakukan.

Oleh yang demikian, suka kami menyarankan kembali, seruan yang dibuat oleh Allahyarham 28 tahun dahulu disemak semula dan kami serukan lagi agar peraturan-peraturan atau enakmen-enakmen di JHEAINS itu dikaji semula agar ia bersesuaian dengan kehendak Al-Qur'an dan Hadits Nabi SAW agar rakyat dapat beramal dengan keyakinan mereka berdasarkan kedua sumber tersebut dengan aman dan harmoni tanpa ada rasa ketakutan atau perasaan benci terhadap pemerintah. Penguatkuasa-penguatkuasa di JHEAINS itu juga wajib dididik dengan asas-asas Islam agar tindakan yang mereka lakukan bersesuaian dengan apa yang diajarkan kepada mereka dan juga mencerminkan identiti JHEAINS sendiri. Wassalam.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Al-Miezaan Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template