Selasa, 28 September 2010

GANGGUAN BACAAN AL-QURAN MELALUI KASET SEBELUM SUBUH

Sekarang memang sudah menjadi semua pembacaan al-quran melalui putaran kaset-Kaset di masjid atau di surau-surau.Menjadi satu gangguan bagi mereka yang beristirehat dan untuk meneliti pelajaran.
Perbuatan seperti ini bukan dari ajaran Islam kerana pembacaan Al-Quran bukan suatu untuk riya' tetapi pembacaan Al-Quran adalah untuk di fahami. Perbuatan pemutaran alat kaset itu bukan untuk di pelajari,tetapi semata-mata untuk bermegah-megah, perbuatan menganggu orang ramai yang tiada perintah itu tidak di sukai agama.

Kaum Muslimin d zaman Salaf sepanjang masa mereka membaca Al-Quran tetapi bukan membaca untuk pertunjukan melainkan untuk di teliti kandungan, mereka tidak pernah memperagakan semua ibadah yang mereka kerjakan. Ar Rabie bin Khatsim, ulama salaf beramal membaca Al-Quran, tiba-tiba ada orang datang menemui, lantas di tutup Al-Quran itu dengan selimut. Iman Ahmad membaca Al-Quran setiap hari tetapi tidak siapapun tahu apakah beliau khatam atau tidak.

Jangan anggap pemutaran suara kaset setiap malam itu menunjukkan sudah bercorak Islam. Berapa pembaca Al-Quran.. tetapi quran itu mengutuk pembacanya sendiri kerana tidak tahu apa maksudnya.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Al-Miezaan Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template