Rabu, 27 Januari 2010

ALLAH BERSEMAYAM ATAS ARASHNYA

Menurut A:3 Surah Yunus; Allah telah menjadikan langit-langit dan Bumi dalam enam hari(masa). Sesudah selesai semuanya maka Allah bersemayam di atas Arash(Istawa' A'lal Arash. Maka daripada atas Arash itu Allah mentadbir segala urusan mahluknya. Ketahuilah!..Tiada siapa yang memberi pertolongan,melainkan sesudah diizinkan Allah,ketahuilah itulah Allah Tuhan kamu, sembahlah olehmu akan dia!. Tidakkah lagi kamu mengambil peringatan!

Allah bersemayam di atas arashnya ada tiga pegangan:

1)Pegangan Rasullah,Sahabat-sahabatnya,Tabiin,dan ulamak salaf salihin
2)Pegangan orang kafir bangsa Yahudi, mereka itu selalu menyenda-nyendakan Allah.
3)Pendapat ulama Muktazilah, mereka selalu memahamkan dasar-dasar ugama seperti Tauhid dan lain-lain ,dengan dasar akal fikiran,sebab itu selalu kedapatan ayat ayat al-Quran di pesungkan nya supaya sesuai dengan akal mereka.

PENERANGAN:-
Pertama: Pegangan Rasulullah s.a.w. dan sahabat-sahabatnya, seperti Ibnu Abbas, Ibnu Mas'ud , Abbas Ibnu Mutalib, Ibnu Umar dan lain-lain Radhiallahuanhu. Mereka itu berpegang kukuh dan mempercayai bahawa zat Allah itu benar-benar bersemayam di atas Arashnya. Ada beberapa banyak hadis Nabi yang sah menerangkannya, Satu daripadanya yang diriwayatkan oleh Abbas radhiallahuanhu, "Rasulullah menerangkan jarak antara bumi dan langit lima ratus tahun perjalanan. Begitu juga jarak tiap-tiap langit hingga kelangit ketujuh. Diatasnya ada air,jaraknya pun begitu juga. Diatasnya Arashnya, jaraknya pun begitu juga Allah Taala bersemayam diatasnya.

Ibnu Mas'ud radiallahuanhu juga menerangkan serupa dengan hadits diatas, hanya ada tambahan, iaitu diatas langit ketujuh ada kursi. (Penerangan diatas dipadankan dari Jamiul Farid m.s. 218 dan 219).

Banyak lagi hadits menerangkan zat (diri) Allah bersemayam diatas Arashnya itu seperti Israk dan Mikraj. Satu hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari juz 4 ms.281:- Allah menulisnya: "Bahawasaya Rahmatku memadamkan kemurkaanku.Maksudnya: seseorang melakukan dosa (kesalahan) maka Allah murka kepadanya.Kemudian dia bertaubat dari kesalahan itu, maka Allah memberi rahmat kepadanya maka murka Allah yang sudah itu menjadi hilang. Tulisan itu ada disisi Allah diatas Arashnya.

Adapun ayat-ayat Al-Quran yang menerangkan Allah bersemayam diatas Arashnya itu ada tujuh ayat:- 54:Al A'rar, 3:Yunus, 2:Arrad, 59:Al Furqan, 4:Al Hadid, 5:Thaha, dan 4:Sajadah. Keperacayaan yang dipegang oleh Rasulullah s.a.w. dan sahabat-sahabarnya itu disambut dan dijunjung oleh gulungan Tabien seperti Mujahid, Auza'i dan lain-lain. Seterusnya kepercayaan itu bersambung dan disambut serta dijunjung oleh ulama mujtahid yang besar seperti Abu Hanifah, Malik, Syafiei dan Imam Ahmad bin Hambal rahimahumullah.

Seterusnya kita wajib percaya (beriman) kepada sifat-sifat Allah yang disebutkan dalam Al-Quran dan Hadits sahih seperti Allah ada bertangan, berkaki, bermata dan lain-lain. Sifat-sifat Allah itu tiada serupa dengan sifat makhluknya (laisakamislihi syaiun). Dan juga tiada boleh dikaji secara mendalam kerana sifat-sifat Allah itu termasuk kedalam ayat "Mutasyabihat" Allah sahaja yang mengetahui keadaanya yang sebenar.

Tegasnya:- Pelajaran Tauhid itu ada tercatit dalam kitab-kitab hadits yang disusun oleh ulama besar itu.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Al-Miezaan Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template