Khamis, 25 Februari 2010

DIALOG ISLAM & KRISTIAN

Dialog ini terjadi diatas keretapi Express Kuala Lumpur ke Singapura. Mulanya perdebatan hanya berkisar tentang masalah KeTuhanan, sehingga pihak Kristian tak dapat menjawab soalan2 tentang keTuhanan Yang Maha Esa itu dan pihak Islam menuduh yang Kristian bahawa orang2 Kristian banyak mengubah Kitab Injilnya yang Wahyu Allah itu menjadi Bible, tetapi pihak kristian tak mengakuinya, malah sebaliknya menuduh orang2 Islam merubah Al-Quran.

I : Awak orang Kristian?

K : Ya...! dan awak?

I : Saya orang Muslim

K : Tuhan awak siapa?

I : Allah Yang Maha Esa...dan Tuhan awak?

K : Serupa juga..Tuhan Yang Maha Esa.

I : Kenapa Yang Maha Esa!, sedangkan agama awak menyatakan Tuhan ada tiga (Trinity)

K : Tuhan tetap Allah Yang Maha Esa, tapi trinity adalah 3 penjelmaan, iaitu Tuhan Bapak (Allah ) , Tuhan Anak (Jesus ), dan Ruh Qudus (suci).

I : Kalau begitu orang2 Kristian merubah Injil, sebab dalam Al-Quran S:Shaff = A:6, Jesus berkata kepada ummatnya, bahawa Ia adalah utusan Allah (bukan Anak Allah) & Dia membenarkan akan keRasulan Muhammad.

K : Kami tidak merobah Injil, tapi sebaliknya kalau saya katakan Orang Islam merubah Al-Quran, awak akan marah tidak?

I : Tentu maraaah....!!!!

K : Kenapa marah, padahal telah terbukti bahawa orang2 Islam banyak merubah Quran, saya sudah pelajari hukum2 didalam Quran. Cuba awak pelajari lagi S:Al-Baqarah = A:178-179, bahawa orang yang membunuh itu hukumnya harus dibunuh lagi (bukan dipenjara) juga pelajari lagi S : Al-Maidah = A : 44-45-47 , janganlah kamu menukar ayat2 Allah dengan yang tiada harganya & barangsiapa yang tidak berhukum kepada Al-Quran , mereka adalah orang2 yang Kafir dan Fasiq. Dan Orang yang mencuri hukumnya harus dipotong tangan (bukan dipenjara atau didenda) dan juga orang2 yang berzina dalam S : An Nur = A : 2 hukumannya harus di Dera 100 kali (bukannya didenda $200) tetapi buang sampah didenda $500, alangkah murahnya hukum zina daripada buang sampah!!

I : Itu semua bukan hukum Islam, tetapi undang2/hukum yang di impot dari Barat, tetapi saya mahukan undang2 Islam/hukum Qisas, iaitu seorang pembunuh hukumannya dibunuh lagi, pencuri hukumannya potong tangan, penzina dihukum dengan dera 100kali atau direjam hingga mati.

K : Kalau begitu awak Muslim Very Good, saya sokong awak, biar negara jadi aman dan makmur.

1 ulasan:

Unknown on 19 Mei 2013 pada 10:27 PG berkata...

ap nie y?

Catat Ulasan

 
Al-Miezaan Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template