Khamis, 18 Februari 2010

UPACARA TAHLIL ORANG MELAYU??

Tahlil ertinya ialah menyebut: لااله الا الله (lafaz Tauhid).Tetapi Tahlil yang menjadi upacara semua majlis kenduri orang melayu ialah SUATU SUSUNAN LAFADZ DAN AYAT-AYAT DI IRINGI DENGAN UCAPAN : لااله الا الله DAN DI AKHIRI DENGAN DOA.

Tahlil merupakan suatu kebanggaan dan kepuasan Orang Melayu sejak dahulu, hingga di anggap tidak sah sesuatu majlis jika tahlil tidak di adakan, kerana upacara tersebut merupakan suatu persembahan kepada arwah nenek moyang,yang dengan upacara tersebut di harapkan mendapat perlindungan dari alam ghaib dan mendapat pahala.

TUAN TUAN GURU DAN TOK LEBAI yang menjadi ketua Tahlil ,tidak pernah meneliti dan memeriksa soal tahlil itu. Apakah dia ada saluran dari Rasul Nya atau tidak, mereka terus melakukan tanpa usul periksa, mereka lebih redho menurut kemahuan sendiri dari Allah dan Rasulnya.

Manusia tidak berhak samasekali membuat sesuatu peraturan agama untuk persembahan supaya diakui oleh Allah tetapi manusia adalah wajib menerima dan mematuhi peraturan dari Allah dan Utusannya.


0 ulasan:

Catat Ulasan

 
Al-Miezaan Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template